Från hemmafrusförespråkare till okunnig kolumnist hos SVD

Jag hade börjat leva i en illusion av att svenskarnas syn på varje enskild individs rätt att ha sin egen (a)sexualitet var ganska fast förankrad. I URs program Skolfront gjorde man ett reportage som fick den här bilden att svaja ordentligt. Flera föräldrar satt och bannade RFSU för att vi lär ut säkert praktiserande av olika typer av sex och rätten att själv välja när och om man vill ha sex med någon annan. En marginell debatt tänkte jag, men blev ändå illa berörd.
-
Debatten blev alls inte marginell och SVD publicerade 19 oktober förberhållslöst en kolumn av Roland Poirier Martinsson. Namnet lät bekant men jag kunde inte helt placera det. Så minns jag vad jag tidigare under dagen suttit och skrivit om under en hemtenta i retorisk analys. Hemtentan handlar om olika artefakter som uppstått kring Anna Anka. Nu ska jag förtydliga att Anna Anka i mina ögon är genial. Hon har lyckats kamma in TV3s största tittarsucce någonsin genom att trycka på känsliga knappar hos oss svenskar. Den debatten skrattade jag åt tills jag läste Roland Poirier Martinssons debattinlägg Ingenting går upp mot en riktig hemmafru på newsmill.se.
-
Åter till debatten om RFSU. Roland Poirier Martinsson skriver alltså en kolumn i SVD. Han inleder med att skriva om att ungdomar idag växer upp i en normlös verklighet. Det här är inte bilden jag mött jag när träffat ungdomar. Normer styr allt i de här unga människornas liv och RFSUs försök till tillåtande av alternativa normer och ett samhälle med mindre befästa normer. Många kan inte ens sitta med benen i kors utan att få repressalier för att bryta mot mansnormen.
-
Vidare från ett argumenterande om att unga växer upp i ett normlöst samhälle hamnar Roland i ett utlägg om att man ska verka för avhållsamhet för barn under 15. Hela argumentationen bygger från början på ett faktafel. Det finns inget som säger att unga under 15 inte får ha sexuella aktiviteter med varandra. Lagen säger att någon över 15 inte får ha sex med någon under 15, detta för att skydda unga mot äldre med ett maktövertag i o m sin ålder. Ett rätt har han ändå. Sexualiteten ska förknippas med den personliga integriteten. Det här är grunden i RFSUs skolinformatörsarbete. Hela RFSUs infektionspreventiva arbete bygger på det här. Den personliga integriteten och möjligheten att bevara den får man genom kunskap.
-
I nästa rond försöker Roland lägga ut att RFSU inte ska ta sig friheten att uppfostra barn i en syn som inte delas av deras föräldrar. Sen när skulle skolan stå för en ensidig bild bestämd av föräldrarna? Var det inte så att barnen ska ha rätt till en egen integritet? Ska de kunna göra det måste barnen få en allsidig bild av världen som ger utrymme att välja egna vägar i livet.
-
Avslutningsvis, bara lite sådär i förbifarten i Jimmy Åkesson-stil, skriver Roland att föräldrarna som har en försiktigare syn på hur de vill att deras ungas sexualitet ska se ut än RFSU är i majoritet. Vart kommer den här informationen ifrån kan jag inte låta bli att undra. Och hur kan Roland argumentera för det här när han inte ens har tagit del av den information som RFSU upplyser om i skolorna.
-
Ungas personliga integritet måste stå över några få föräldrars moralpanik, i synnerhet en hemmafrus förespråkares.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback