Valborg i Uppsala

Alla verkar ju göra redogörelser av sina valborgsfiranden så jag ska väl vara lika god kålsupare antar jag.

 

29:e april klockan 2110 tog jag tåget från Luleå för att bege mig mot Uppsala. Fattig som jag är hade jag bokat sittplats. Tvåhundrakronor är ett lockande pris som fått mig att välja den här formen många gånger förrut. De fjorton timmarna var ovanligt sega men resan värt skulle det visa sig. Mötte upp Nils och Magnus utanför Uppsala tågcentral strax innan tolv på valborgsmorgonen och vi fick ett kärt återseende. Första anhalt blev hemköp. Slängde ner tre sexpack tvååttor och ett paket kanelkryddat knäckebröd.

 

För att inte slösa tid på att vara vilsen i en främmande stad gick vi till stadsparken och började dra igång vårstämningen. Det fanns en del att ta igen efter så lång tid ifrån varann men efter ett tag insåg vi att den här parken inte var det hetaste att finna i Uppsala. Sagt och gjort, vi drog vidare till Ekonomikumparken. Vi kom dit lagom till att det mesta folket drog iväg till champangegalloppen. För att vara riktigt jobbiga gick vi i motsatt riktning mot lemelltåget av studenter som närmast kunde liknas vid ett argentiskt förstamajtåg.

 

Det var ett riktigt sjå att samla ihop alla men till slut fick vi kläm på det. Lyckades t o m träffa på två gamla lumparpolare. Någonstans här började ett band spela på den uppbyggda scenen också så jag sprang glatt med vår (i ekonomikumparken byggda flagga) fram och tillbaka i publiken till det inte var roligt längre, sen började jag mosha men precis som på Asta Kask var det inte riktigt klart för de andra vad jag höll på med. Lyckades iaf få igång några tyska HC-killar som hoppade runt med mig.

 

Sen skulle vi spela TLK och 90-talsklassiker på Jockes CD-spelare. Den hade dock gett upp för dagen så jocke tyckte att det var lika bra att vi gjorde gemensamt slag i saken och hoppade sönder den till molekyler.

 

När folket började dra från ekonomikum mötte vi upp Sebastian och någonstans i den vevan hittade vi en soffa på trottoaren också. Vi satte oss och började sjunga sånger, dessvärre inte tillräckligt vackert för att dra in några pengar. Som troget AIK-fan sjöng Robert hammarbylåtar mest hela tiden och när en vandal kom och sparkade iväg vår pengakorg, demolerade vi soffan och gick vidare. Sebbe skulle hem och duscha så vi hängde på honom. Jocke, Robert och sebbe drog in på ICA vägen för att kirra cigg. Jag, Nils och Mynge hittade en gårdsfest med reggea och skankande istället som vi fastnade ett tag på. Här är det lite oklart, men vi hamnade så småningom hemma hos Sebbe iaf.

 

Efter Sebbe drog vi till Studentvägen 17. På vägen hittade vi Amy och Elias Norberg som båda såg ut lite som att tomten hoppat upp ur en osynlig skorsten. Jag och Mynge stannade ett tag och pratade. Vi drog vidare till studentvägen 17 som vi fått info om att det skulle vara fest på av en tjej som raggade på Robert när vi satt i soffan. Men hon var inte där och ingen fest heller, så vi sket i hela grejen och drog vidare på nästa äventyr.

 

Sen sprang vi vidare till studentvägen 19 och 23 vad jag kan minnas. Det hände nog inte så mycket spännande här men vi pratade med en del folk på vägen och catchade upp på gamla tider. Allting är lite rörigt efter det här, men jag drog iväg och hade stora samtal med Amy någon gång vid den här tiden. Träffade Thömas för första gången också och hittade en hattbuddy i honom.

 

Sen hamnade vi på en grillfest i triangeln och hälsade på våran idolsebastianlookalike från kön till vänner och bekanta på juldagen. Helena var där också, och en stor riddarstaty som jag och jocke körde en ölflaska i röven på.

 

Det var mycket gå, sjukt mycket skratt och många galna människor efter det här men till slut hamnade vi iaf hos Sebastian igen. Jag, jocke, hans lillebrorsa (The other Nils), Robert och Amy trängde ihop oss i hans dubblett. Jag som hållt mig clean på mina punkisar började hinka vodka med jocke och blev, som man säger i mina gamla hoods, helt odrägligt shitfaced.

 

På morgonen städade vi sen och jag drog mig iväg till Helena för att hämta min väska som Mynge och nisse tagit hand om tidigare. Den var där, Helena var där med skaten som suttit på väskan var tyvärr inte där. Lite surt, men det är ju nästan sånt man får räkna med. Fick ta igen gamla tider med Helena också och vi hade morgontrötta diskussioner om stora beslut i livet.

 

Knallade ner med henne på stan och hälsade på Elin också som satt på kebaberian med sina vänner från Gävle. Gick runt i stan på egen hand efter det och jag måste säga att det är en grymt gemytlig stad det där. Mitt tåg gick inte förrän tjugo i sex så jag satte mig på stationen och slog hål på tiden med att prata med Amy i telefon.

 

Nu är jag åter i Luleå och känner mig nöjd med en glad, ledsen, galen, lite dräggig och helt underbar Valborg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback